Bersepah itu Seni


~Bersepah itu Seni~

Ape tu bersepah?

Orang kate : bersepah tu bile barang2 bkan kat tempat Sepatutnye..

Aku kate : itu susunan Random.. itu Seni..

Orang kate : barang2 kene teratur

Aku kate : tu namanye penyakit Perfectionist, cube tgk Picasso, lukisan die xterautr pon, muke tunggang terbalik, tp org appreciate gak, artwork harga berjuta2.

Tiba-tiba.. pintu terbuka.. ibuku masuk kebilik..

"Muhsin... nape bilik bersepah ni? dah2 g kemas, wat malu kat org jek.."

Aku kate : " Wahai Ibu.. Let me tell u a Story.."

********

Pada Zaman dahulu semasa Hang Tuah darjah 2..

ade seorang jejaka namanye Si Tanggang..

die sayang ibunya seorng petani Tua..

pada suatu hari si tanggang belajar di Oversea..

kemudian die pulang bawa seorang isteri..

ibunya datang sambil terbatuk2 penyakit tua..

Tanggang malu lihat kepapaan ibu kandungnya...

Ibunya melompat ingin peluk anak kesayangannya..

Tanggang pula menumbuk pipi cekung orang Tuanya..

"ko dahlah ade simptom swine flu, takyah nak peluk2!" tanggang berkata..

"anak derhaka! jadilah ko BATU!" jerit Ibu..

"POOF!" Tanggang bertukar menjadi Lesung Batu.

"aha! alang2 ko suke menumbok, aku gune ko utk tumbok cili, kikikiki" gelak si Ibu..

*******

"err...ok... gud story.. tp ape kene mengene ngan kemas bilik? dah2, takyah nak malas and berdalih2, pegi la kemas.."

Aku kate : " Wahai Ibu.. Let me tell u a Story.."

**********

Pada zaman dahulu semasa Hang Tuah baru baligh... ade seorng Gadis namanya puteri Betik.. die ade adik tiri namanya Badang.. Badang seorang jejaka lembut selalu dibuli dan didera oleh kakaknya Betik atau nama timangannye.. Betty..

"jahatnye u Betty, xnak kawan!" jerit Badang..

Pada suatu hari.. Badang pergi memetik bunga di tepi sungai tetapi... bunga2 kegemarannya semua habis dimakan Jin

Badang Mengamuk.. die menerkam ke arah Jin tersebut, dengan segala kekuatan yang ade.. Badang terus mencubit lengan Jin tersebut

"Nape U makan bunga I?" Badang meresah

"soowwy... baiklah, kalau camni... saya akan tunaikan satu permintaan U"

"ok.. tp jgn tarik balik janji k? nanti Buruk Siku" ujar Badang.."jangan gelak.. tapi kite nak jadi Manly.. nak jadi gagah.. nak jadi kuat!"

" herk..ummph..fufufu..ba..baiklah" Jawab Jin sambil menahan gelak.. "haa nah muntah aku, lpas ko makan ko trus dpat ape yg ko mntak"

Selepas memakan muntah Jin itu.. Badang terus bertukar, badannya tegap, ototnya mantap, dadanya..OMG!

Pulang dari sungai Betty hairan, "wat happen to u dear?"

"ooo Badang makan Muntah Jin kat tepi sungai tadi trus dapat ape yg Badang Mintak, ohehehehe" jawab Badang.

"serius!? wahahaha jaga ko JIN, aku akan jadi kaya! jadi orang paling berkuasa kat sini nnti! wahahahha"

Lalu Betty pergi ke sungai lalu menumbuk perut jin sekuat hati sehinnga termuntah.. tanpa segan silu Betty terus meratah muntah Jin itu..

setelah berapa jam berlalu..

"burp... ermmm... xjadi pape pon? nape permintaan aku xditunaikan wahai Jin?" Tanya Betty kehairanan..

"Eyy Heyllo! ko bagi salam pon tak, tetibe datang tumbuk perut kite ingat aku sape? aku PakTam ar!! JIn ko cari tu kat seberang sungai tu, mangkok nye bdak!"

"oo, hihihi.. hye PakTam.. sihat..?" Betty tersipu2 kemaluan..

************

"errr... ok... gud Story... dah2 g Kem....

######################

Aku terjaga dari mimpiku... "phew.. nasib baik ibu xde"

Tiba-tiba kedengaran suara di belakangku.. " haa Muhsin, bagus dah bangun, kemas la bilik, wat malu kat Orang jek.."

Aku kate : "Wahai Ibu.. Let me tell u a Story.."

" ape Ibu2? ni Ayah ar.. dah2 g kemas!"

"aduhai.. yela..." aku bangun dengan kemamaian.. bersedia utk kemas..

***********

So Sepah is Random

Random is Art

Black is Art

White is Art

The definition is Infinity

when Sepah needs Creativity

Bersepah itu Seni

Orang tanya : "ko ngarut jek, ape kaitan Sepah, Random n Seni?"

Aku kate : " Wahai Ibu.. Let me tell u a Story.."

1 comments:

Sharifah Natasha said...

salam. you have a very good idea or creative in making stories. thumbs up for you and teruskan dengan niat yang baik. Insya Allah, you will be a success person if u make it as a book.

 
Copyright © Langit Berada Dibawah